Stage: Charlotte Verwijs geeft Engels op de middelbare school

14 september 2018
Beeld:

Privéarchief Charlotte Verwijs

Geplaatst door
Lisanne van 't Riet
Op
14 september 2018

Vroeg of laat begin je als HvA’er aan een stage. Maar hoe kom je aan een leuke stageplek en wat doe je eigenlijk als je voor het eerst de werkvloer op gaat in je eigen vakgebied? Charlotte Verwijs loopt stage bij het Spinoza Lyceum in Amsterdam. 

Naam: Charlotte Verwijs
Leeftijd:
25 jaar
Functie:
stagiaire docent Engels
Studie:
docent Engels

 

Waar loop je stage?

‘Ik loop stage bij het Spinoza Lyceum in Amsterdam. Daar geef ik Engelse les aan de eerste en de tweede klas. Ik maak zelf de lessen. Ik maak dan een lesprogramma voor een lesuur. Daarna stuur ik die op naar mijn begeleider. Zij geeft mij dan weer feedback, dat vind ik heel fijn. Het is van tevoren moeilijk inschatten of jouw voorbereide les goed aansluit bij de klas. Hoe meer ervaring, hoe sneller je zoiets kan inschatten.’

‘Omgaan met de klas, dat leer je het beste als je ervoor staat’

Wat leerde je hier, wat je niet op je studie leerde?

‘Geen enkele situatie is hetzelfde. Het is zo moeilijk om te voorspellen hoe kinderen gaan reageren. Alles wat je in de lessen leert over kinderen en hun gedrag kun je erbij pakken, maar dit werkt niet altijd. Omgaan met de klas, dat leer je het beste als je ervoor staat. Een leerling is bijvoorbeeld nooit alleen maar vervelend omdat ie vervelend is, er zit altijd iets achter. Er is altijd een reden voor gedrag. Als je het kind gewoon straf geeft, dan kom je niet achter die reden. Het is dus altijd een afweging die je moet maken.’

 

‘Ik heb eerst in Nieuw-Vennep lesgegeven, nu in Amsterdam. Hier hebben ze meer een fuck you-mentaliteit. Gisteren heb ik echt de slechtste les ooit gegeven. Tegenwoordig heb je van die smartboards als schoolbord. Die viel ineens uit. Hierdoor ben ik volledig vergeten wat ik met de klas wilde doen. Toen was de les superrommelig en kreeg ik ze niet meer rustig. Zeker niet op een maandag om halfdrie. Vrijdag geef ik ze weer les, dan moet ik de teugels even wat strakker aantrekken.’

 

‘In Nieuw-Vennep kwamen de leerlingen aan het eind van de les naar me toe om te vertellen hoe hun weekend was, of ze kwamen in de pauze met me praten. Dat zijn echt hele leuke dingen. Toen ik vorig jaar daar stopte, kreeg ik van alle meiden in de klas een knuffel, zo schattig.’

‘Vrijdag geef ik ze weer les, dan moet ik de teugels even wat strakker aantrekken’

Wat vind je het leukst aan deze stageplek?

‘Dat iedereen heel geïnteresseerd is in elkaar. Alle collega’s zijn heel vriendelijk, iedereen lijkt elkaars vriend. Ze staan allemaal klaar voor je om te helpen. Op deze school ben ik ook heel blij met mijn begeleiding. Ik heb met mijn begeleider afgesproken dat zij in het begin van de les achter in de klas zit, om de klas nog een beetje in de gaten te houden. In mijn vorige stages heb ik niet altijd veel feedback gekregen en deze stage wil ik wel goed afsluiten, zodat ik mijn diploma krijg.’

 

Wat vind je minder leuk aan deze stageplek?

‘Ik heb nog maar twee dagen hier lesgegeven en ben ik één keer bij een introductiedag geweest, dus heb ik nog niet ontdekt wat er nou mis is met deze plek. Maar nergens is het perfect toch? Van de mindere kanten van je stage leer je ook weer.’

 

Zou je hier na je stage willen werken?

‘Ja absoluut. Helaas ga ik tegen de tijd dat ik klaar ben samenwonen met mijn vriend in Den Haag. Van Den Haag naar Amsterdam is het een uur reizen, dat is best lang. En als je het eerste uur lesgeeft, moet je wel echt om acht uur op school zijn, dus zou ik dan om zeven uur moeten vertrekken. Dan ga ik liever werken op een school dichterbij. Maar er zijn altijd wel scholen valkbij die bij je passen.’