Docent Adam Nassiri biedt jongeren de begeleiding die hij zelf miste

11 oktober 2021
Beeld:

Daniël Rommens

Geplaatst door
Marloes van de Wakker
Op
11 oktober 2021

Adam kreeg als kind te horen dat hij vooral voor praktische beroepen geschikt was. Maar ondanks zijn lage schooladvies studeerde hij rechten aan de universiteit. Nu biedt hij jongeren de inhoudelijke begeleiding die hij zelf miste, via een eigen stichting en als docent aan de HvA.

Een jaar geleden zat docent privaatrecht Adam Nassiri zelf nog in de collegebanken. Tijdens zijn studie richtte hij samen met een vriend van zijn vader Stichting Grenzeloos Hoorn op. Daarin begeleidt hij scholieren en studenten met een migratieachtergrond, ongeschoolde ouders of die als eerste uit de familie gaan studeren met huiswerk, leren en solliciteren.

 

Adam heeft namelijk zelf ervaren hoe groot de invloed van je achtergrond is op je toekomst. Zijn ouders kwamen in de jaren negentig vanuit Marokko naar Nederland, in de hoop een beter leven te bieden aan hun toekomstige kinderen. Maar ze spraken de taal niet en waren ongeschoold. Adam begon zijn basisschooltijd daardoor met een taalachterstand en werd naar de middelbare school gestuurd met een vmbo-basiskaderadvies.

Beeld: Eigen foto | Adam Nassiri op achttienjarige leeftijd, in klas 5 vwo

Kinderarts

‘Dit was pijnlijk om te horen, omdat ik wist dat het advies grotendeels gebaseerd was op het feit dat mijn ouders ongeschoold waren’, vertelt Adam. ‘Bovendien had ik van jongs af aan de droom om kinderarts te worden, waardoor ik het echt beter móest doen.’

 

Om een hoger advies te krijgen, werkte hij daarom een jaar lang in een speciale klas hard aan zijn woordenschat en begrijpend lezen. Adam maakte opnieuw de Cito-toets en mocht daardoor in de mavo-havo-vwo klas beginnen. Langzaam stroomde hij door naar het vwo, maar makkelijk was het niet. ‘Als een klasgenoot in een uur zijn huiswerk af had, was ik minstens twee uur bezig.’

 

Adam miste de inhoudelijk begeleiding die klasgenoten wel kregen van hun ouders. ‘Mijn ouders hadden ook geen netwerk van andere Nederlandse mensen die me bijvoorbeeld konden helpen met biologie.’

Van de meeste docenten kon Adam geen steun verwachten. ‘Toen ik een toets niet haalde, zei een leraar tegen me dat ik beter een niveau terug kon gaan, omdat het vwo alleen voor de elite-Nederlanders bestemd is.’ Gelukkig stonden zijn ouders wel helemaal achter hem. ‘Uit hun liefde en warmte haalde ik veel kracht.’

‘Een leraar zei dat ik beter een niveau terug kon gaan, omdat het vwo alleen voor de elite-Nederlanders bestemd is’

Uiteindelijk haalde Adam op twintigjarige leeftijd zijn vwo-diploma. Toch viel zijn droom om geneeskunde te studeren in duigen. Opnieuw omdat hij niet als andere kinderen ouders had die erop toezagen dat alles goed geregeld was. Hij bleek namelijk natuurkunde in zijn vakkenpakket te missen. ‘Ik had niemand die me hiervoor waarschuwde toen ik mijn vakkenpakket samenstelde.’

Beeld: Daniël Rommens

Hij besloot het op advies van zijn vader over een andere boeg te gooien en ging rechten studeren aan de Vrije Universiteit. ‘Het is een vakgebied met aanzien waarmee je genoeg geld verdient. Ik denk dat mijn vader dit graag wilde voor mij, vanuit de armoede die hij zelf heeft gekend.’ Bovendien werd hij zelf ook enthousiast van het idee.

 

Voldoening

In drie jaar tijd rondde Adam zijn bachelor af en daarna volgde hij nog een master Ondernemingsrecht. Afgelopen januari studeerde hij af en in augustus begon hij als docent onderzoeker privaatrecht aan de HvA. ‘Tegen de voldoening die ik uit het doceren haal, kan geen groot advocatenkantoor op.’

 

Daarnaast begeleidt Adam onder meer jongeren om ze de begeleiding te geven die hij zelf heeft gemist. ‘Mijn ouders hebben me altijd meegegeven: gun anderen wat je jezelf ook gunt. Ik probeer mijn studenten en jongeren uit de stichting mee te geven dat je alles kunt als je het echt wilt. Discipline, motivatie en doorzettingsvermogen hebben mij ook gebracht waar ik nu ben.’