Student schrijft – Zo bemachtig jij na je studie die droombaan
Deze week schrijven vijf studenten Creative Business een verhaal voor HvanA. Waar maken zij zich druk om, en wat valt hen op tijdens college? Vandaag: hoe word je succesvol na je studie?
Aan succesverhalen geen gebrek: miljonair door een geniale uitvinding of een hoge positie bij een winstgevend bedrijf. Maar hoe word je dan succesvol? HvA-alumni Anke de Jong en Derk Boswijk helpen je op weg. Als hoofdredacteur bij een bekend modetijdschrift en Tweede Kamerlid weten zij alles van een glansrijke carrière. Ze vertellen over hun ervaringen tijdens het studeren. Want wat kun je als student ondernemen om later die succesvolle baan te behalen?
Allereerst is het belangrijk om als een paal boven water de definitie van jouw droombaan te hebben. Het is lastig om naar een functie toe te werken als je niet weet waar jouw passie ligt. Het gaat om een baan waar jij energie van krijgt. Hoofdredacteur van het modetijdschrift Glamour Anke de Jong (33): ‘Ik stap elke dag uit bed met een blij gevoel, omdat ik een baan beoefen die ik leuk vind.’ Happinez.nl schreef onlangs een definitie van een droombaan: ‘Werk dat je ook zou doen, als je er niet voor zou worden betaald.’
‘Het grote geluk van hbo-opleidingen is stagelopen’
Succes heeft voor iedereen een andere betekenis. Succesvol zijn betekent niet automatisch welvaart, status en roem. Voor de een is veel geld verdienen belangrijk, maar voor de ander weegt vrijheid juist meer. Daarnaast speelt de factor geluk ook een rol om je droombaan te behalen. Dymphna Snijders Blok (43), docent bij de minor Ondernemerschap op de HvA geeft haar studenten veel tips over netwerken en ondernemen. ‘Ontdek tijdens je studententijd wat jij interessant vindt om te doen. Waar liggen je ambities en je talenten? Deze antwoorden dragen bij aan het vormgeven van je toekomst en het vinden van jouw droombaan. Wat je ook gaat doen, het is belangrijk om je op je gemak te voelen bij die ene baan.’
Voor Anke was haar droombaan de mediawereld. Ze studeerde in 2008 af bij Creative Business. ‘Het grote geluk van hbo-opleidingen is stagelopen. Door mijn stages ben ik in de mediawereld gerold. Door deze periode verken je het werkveld.’
Anke liep stage bij JAN Magazine. ‘Tijdens de stage heb ik mijn beste beentje voorgezet. Ik kwam als eerste de redactie op en vertrok als laatste. Ik heb vrijwillig opdrachten uitgevoerd waar ik niet voor betaald kreeg. Het is hard werken, maar daar maak je wel het verschil mee. Uiteindelijk heb ik via hen wel mijn eerste baan gekregen.’
‘Ga buiten je comfortzone en heb af en toe die schijtmentaliteit’
Een ander geluk van hbo-opleidingen, is het netwerk dat je opbouwt, namelijk je docenten en medestudenten. Anke kwam op deze manier met succesvolle mensen uit de mediawereld in contact. ‘Creative Business-docent Eric de Boer koppelde mij aan de hoofdredacteur van LINDA, Karin Swerink, waar ik een dagje mee mocht lopen op de redactie.’ Daar voegt Anke aan toe dat je als student de stoute schoenen aan moet trekken. Toon initiatief en grijp alle kansen. ‘Bij JAN Magazine ging het tussen mij en een ander meisje. Ik was degene die belde of ik de stage had gekregen. Vervolgens liep ik de maanden erna op de redactie rond. Als je er zelf niet achteraangaat, dan gebeurt er ook niks. Nee heb je en ja kun je krijgen.’
LinkedIn is een handige manier om je als student goed op de markt te zetten en daardoor ook een netwerk op te bouwen. Maak een profiel aan, zorg voor een representatieve foto en omschrijf jouw kwaliteiten in een paar zinnen. Vraag iemand uit je omgeving om je profiel kritisch te bekijken en tips te geven. ‘Voeg je vrienden, docenten, studiegenoten en gastsprekers toe op LinkedIn. Vraag om aanbevelingen en post af en toe relevante content door bijvoorbeeld een goed cijfer te delen. Zorg dat je opvalt’, aldus Dymphna.
Ook Tweede Kamerlid bij het CDA Derk Boswijk (32) raadt studenten aan zich nu al te onderscheiden van de rest. ‘Deuren openen sneller wanneer je jong bent. Ook wanneer je een foutje maakt, vergeven mensen je eerder.’ Derk begon op zijn zestiende met ondernemen en heeft daardoor, als een van de weinigen in de Tweede Kamer ondernemingservaring. Hij studeerde in 2013 af aan de opleiding Bouwtechnische Bedrijfskunde.
- Ontdek waar je ambities en talenten liggen.
- Maak een LinkedIn profiel aan en houd deze up-to-date.
- Voeg al je contacten binnen je vakgebied toe op LinkedIn (ja, inclusief je docenten).
- Stap uit je comfortzone en trek die stoute schoenen aan.
- Bereid sollicitatiegesprekken goed voor.
- En tot slot: met hard werken kom je waar je wil zijn.
Heb je een interessante stage op het oog? Zorg dat je het sollicitatiegesprek goed voorbereidt. Doe uitgebreid onderzoek naar het desbetreffende bedrijf. Kijk naar de geschiedenis, hun missie en visie, maar ook wat jij nog kan bijdragen en waarom je juist bij dít bedrijf wil stagelopen. Voor Anke maakt de ervaring van een sollicitant niet uit. Je moet de baan echt willen en dat laten zien bij de sollicitatie. ‘Ik zie weleens dat sollicitanten geen idee hebben of ze bij de Glamour of de ELLE zitten.’
Je hoort genoeg succesverhalen van mensen die niet studeren. Moeten studenten dan nog wel een opleiding volgen? Anke antwoordt volmondig ja. ‘Die succesverhalen zijn uniek, maar niet realistisch. Door mijn opleiding heb ik een heel netwerk opgebouwd. Een studie is gewoon een verrijking als je dat kan doen.’ Derk heeft door zijn studie leren multitasken. Hij volgde in de avond een opleiding en werkte overdag. ‘Een studie leerde mij om vraagstukken vanuit verschillende disciplines te bekijken. Dat zijn vaardigheden die ik nu dagelijks gebruik.’
Een opmerking van Pippi Langkous was voor Anke doorslaggevend: ‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan’. ‘Dat wil ik ook zeggen tegen studenten. Laat je niet bang maken. Bedenk goed wat je wil en werk hard om daar te komen. Als jij niet iets doet, val je ook niet op.’ Dus ga telkens een stapje buiten je comfortzone. ‘Heb af en toe die schijtmentaliteit’, aldus Dymphna.
Dit artikel is geschreven door tweedejaars Creative Business-student Bente van Diepen. Deze reeks artikelen komt voort uit een schrijfopdracht van de opleiding Creative Business, waarbij studenten in opdracht van HvanA een achtergrondartikel schreven over een zelfgekozen onderwerp.