Hbo’ers aan het roer bij Interstedelijk Studenten Overleg

14 april 2021
Beeld:

ISO

Geplaatst door
Marloes van de Wakker
Op
14 april 2021

De landelijke studentenorganisatie ISO heeft een nieuw bestuur gekozen. Na een aantal jaren zitten hier eindelijk weer hbo’ers in. HvA-student Jochem Tollenaar is een van hen. ‘Alleen als hbo-student weet je echt wat daar speelt.’

Vanaf 26 juni neemt het nieuwe bestuur het stokje over en gaat Jochem Tollenaar (22, Leraar Wiskunde) als penningmeester aan de slag voor het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO). De organisatie zet zich in voor alle hbo- en wo-studenten in Nederland en voert gesprekken met medezeggenschapsraden van hogescholen en universiteiten, de Landelijke Studentenvakbond en de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

 

Ook de nieuwe voorzitter van ISO is afkomstig van het hbo. De 22-jarige Lisanne de Roos heeft net haar bachelor afgerond aan Avans Hogeschool. Verder bestaat het bestuur uit drie studenten van de universiteit. Afgelopen jaar zaten er nog alleen wo-studenten in het bestuur. Voor studentenorganisaties is het vaak lastig om hbo-bestuursleden te vinden. Jochem is daarom blij dat de verdeling nu anders is. ‘Als je een brede groep vertegenwoordigt, is het fijn als dit ook terug te zien is in het bestuur. Alleen als hbo-student weet je echt wat daar speelt.’

Het is niet voor het eerst dat Jochem zich actief inzet voor studenten. Op dit moment is hij voorzitter van de opleidingscommissie Exact en Beroepsonderwijs binnen de HvA. ‘Ik vind onderwijs interessant omdat ik later zelf als docent aan de slag ga, maar ik hou me ook graag bezig met alles wat er buiten het klaslokaal over wordt besloten.’ Als bestuurslid bij ISO hoopt hij meer te leren over medezeggenschap in combinatie met politiek. ‘Hoe maak je je standpunten duidelijk en zorg je ervoor dat er daadwerkelijk iets verandert?’

 

Fysiek onderwijs

Het nieuwe bestuur beslist de komende maanden waar zij zich het aanstaande jaar voor willen inzetten. Zelf vindt Jochem het belangrijk dat we weer zo snel mogelijk teruggaan naar fysiek onderwijs. ‘Er zit veel meer kennis verstopt in een fysieke les dan alleen het overdragen van de theorie. Als student van een lerarenopleiding is het bijvoorbeeld leerzaam om te zien hoe jouw docent met de klas omgaat. Hoe ontvang hij studenten en hoe spreekt hij ze toe? Deze voorbeeldfunctie mist in de online lessen.’ Ook wil Jochem zich bezighouden met het geld dat vrijkwam voor het onderwijs uit de afschaffing van de basisbeurs. ‘Hoe zetten opleidingen en scholen dit in?’

 

Jochem zet zijn studie een jaar op pauze wanneer hij als bestuurslid aan de slag gaat. ‘Ik ben straks fulltime met mijn nieuwe functie bezig. Ik zie het niet als een jaar vertraging, maar als een kans om mezelf meer te verdiepen naast mijn opleiding. Bovendien ben ik nog jong, ik kan nog voldoende jaren voor de klas staan straks’, legt hij uit. Hij hoopt hiermee een voorbeeld te zijn voor andere hbo-studenten, zodat zij wat vaker een plekje zullen innemen op een bestuurlijke functie.