HvA nog steeds bezig om hackers buiten de deur te houden
Medewerkers van de ICT-afdeling van de HvA en de Universiteit van Amsterdam (UvA) zijn nog steeds bezig met de bestrijding van een cyberaanval door hackers, die in februari werd ontdekt. Dat laat de hogeschool weten in een bericht op MijnHvA.
Frank Hendrickx, het hoofd van de ICT-dienst, zegt dat zijn team nog altijd extra alert is op pogingen van hackers om de systemen van de HvA binnen te dringen. ‘Dit is overigens iets wat we het ganse jaar door doen, maar nu vanwege de aanval met extra alertheid.’
Daarnaast doet het Computer Emergency Response Team (CERT) van de hogeschool forensisch onderzoek naar de systemen en treffen zij extra maatregelen op basis van de ervaringen met de aanval in februari. Hendrickx: ‘Ook bereiden zij nu samen met velen van onze IT-infrabeheerders een herstelplan voor. Servers die moesten worden uitgezet tijdens de aanval, worden heropgebouwd.’
70.000 wachtwoorden
Bovendien zet de ICT-afdeling 200 extra medewerkers in om te zorgen dat de wachtwoorden van zo’n 100.000 gebruikers van de HvA en de UvA worden gewijzigd. ‘Ongeveer 70.000 wachtwoorden zijn intussen gewijzigd. Dat is meer en sneller dan we verwachtten, maar tegelijk ook heel erg nodig’, zegt Hendrickx.
De inzet van extra personeel is nodig omdat er duizenden vragen van studenten en medewerkers binnenkomen over het wijzigen van wachtwoorden. ‘Een grote dank aan al die collega’s vanuit de andere diensten die zich vrijwillig aangediend hebben, in een sneltreinvaart getraind zijn en nu de ICTS Servicedesk helpen bemensen’, aldus Hendrickx.
‘We hebben snel maatregelen getroffen om het de hacker moeilijk te maken’
Omdat de ICT-afdeling de aanval vroegtijdig heeft gedetecteerd, konden de systemen van de HvA door blijven draaien. ‘We hebben snel maatregelen getroffen om het de hacker moeilijk te maken.’ Daarbij zijn verschillende servers van de hogeschool geïsoleerd en uitgezet. De continuïteit van de systemen kwam volgens de HvA niet in gevaar, doordat de meeste servers een backup hebben die door kan draaien.
Hendrickx benadrukt dat iedere HvA’er die nog geen nieuw wachtwoord heeft aangemaakt, dat zo snel mogelijk moet doen. ‘Er zijn nauwelijks wachttijden, dus hierbij een warme oproep: stuur de ICTS Servicedesk geen mail, maar bel ze mocht je een hulpvraag hebben over de wachtwoordwijziging.’