Hier steken duizenden HvA’ers over – en dat is best gevaarlijk

19 januari 2018
Beeld:

Floor Hoogeboom

Geplaatst door
Floor Hoogeboom
Op
19 januari 2018

De Wibautstraat, dé toegangsweg van Amsterdam die langs zeven HvA-gebouwen loopt, is te gevaarlijk. Dat vindt een groep studenten en medewerkers. Daarom voeren zij vrijdag actie.

De actievoerders van HvASamen zijn uitgerukt met verkeersborden, fluoriserende hesjes en flyers. Ze doen dienst als klaarovers met als doel zoveel mogelijk mensen hun petitie te laten ondertekenen.

 

Met deze actie willen zij de verkeerssituatie rondom de Amstelcampus onder de aandacht brengen. Al eerder verstuurde HvASamen een open brief naar de gemeente, maar hebben hier geen reactie op ontvangen.

‘Ze zijn er met hun hoofd niet bij’

Wat maakt de Wibautstraat zo gevaarlijk?
Links zijn twee banen, rechts twee banen; op de Wibautstraat razen de auto’s, fietsers en scooters je voorbij. En kom je net uit een klaslokaal met je hoofd nog vol lesstof, dan kun je wel eens verrast worden door een snelle auto of fietser. Volgens Sofyan el Hauchioni (22, student bedrijfskunde-MER) gebeurt dat vooral vaak op het zebrapad. ‘Daar loopt bijna iedereen door rood. Ze zijn er met hun hoofd niet bij,’ zegt hij.

Het drukste punt is het Rhijnspoorplein, midden op de Amstelcampus. Zo’n 28.000 studenten steken er over via de zebrapaden. Ze gaan naar een van de zeven HvA-gebouwen, naar de metro of naar de sportschool. Ook de Coffee Company en de Spar-supermarkt zitten er. De Wibautstraat is zo druk, omdat de weg direct aan de A10 en het Amstelstation is verbonden.

 

In memoriam
De actievoerders vinden het black spots-syteem van de gemeente belachelijk. Dat houdt in dat de gemeente pas extra veiligheidsmaatregelen treft als er iemand op een plek in het verkeer is overleden. Achraf el Johari (21), de partijvoorzitter van HvASamen, vindt dit bizar: ‘Hoezo wachten totdat er iemand is overleden?’

Beeld: De flyer

Daarom flyeren zij ook met een ‘In Memoriam’ van de fictieve persoon Wibaut Kijkternaar. CMR-lid Marwan Mandour (24) kwam met het idee van de rouwadvertentie. Bij zijn vorige opleiding in Hoofddorp was de verkeerssituatie zo onveilig, dat er iemand overleden is. ‘Dat gaat hier vroeg of laat ook gebeuren. We moeten dat voorkomen.’ Student Charlotte Scholties: ‘Ik vind het wel grimmig, ik dacht dat er écht iemand overleden was. Maar zo komt de boodschap wel over.’

 

Waarom moet er juist nu iets veranderen?

Er gebeurden eind vorig jaar twee ongelukken op de weg. Eind september botste een motor op een HvA-student, en in oktober werd een fietser aangereden. Onder meer de Centrale Medezeggenschapsraad (CMR) vond toen dat er iets moest veranderen.

 

Ook het HvA-bestuur zegt in een brief ‘zich ernstig zorgen te maken’. ‘[Van de ongelukken] is iedereen enorm geschrokken, vooral omdat het op het zebrapad gebeurde, en iemand door rood reed. Het is en blijft dus kwetsbaar.’

Beeld: Beeld: Daniël Rommens

Wat is de oplossing?
Mark van der Horst, CMR-voorzitter en facilitair coördinator van de Amstelcampus, pleit voor een voetgangerstunnel of een (lucht)brug tussen twee HvA-gebouwen, desnoods tijdelijk. Want hij ziet nog ‘dagelijks onveilige situaties’ op de weg. HvASamen vroeg in de brief aan de gemeente om het instellen van een dertigkilometerzone bij de campus.

‘Het lijkt alsof auto’s 80 kilometer per uur rijden’

Wat vinden studenten van de situatie?
Ik vind delen van de weg wel gevaarlijk,’ zegt HvA-student Dennis Balua (22, sociaal pedagogische hulpverlening). Hij wijst naar het zebrapad, tegenover de Spar-supermarkt. ‘Het lijkt alsof auto’s daar 80 kilometer per uur rijden. Ze moeten snel remmen voor het stoplicht.’ Voor Michelle de Lange (19, lerarenopleiding wiskunde) voelt het wel oké. ‘Maar ik zou zeggen: een brug is nog makkelijker.’

 

Komen deze oplossingen er ook?
Een tunnel blijkt lastig te maken omdat de metrolijn direct onder de Wibautstraat loopt, en dus in de weg ligt. Voor een (tijdelijke) brug zou ruimte moeten worden gemaakt, en die is er nu niet. De HvA wil blijven zoeken naar andere oplossingen, maar zegt tegelijkertijd dat de gemeente over de Wibautstraat gaat.

 

Delen van dit artikel, geschreven door Sterre van der Hee, verschenen eerder op Folia.nl