Hoe is het nu met de studenten die zonneboten en waterstofauto’s maken?

29 juni 2020
Beeld:

Daniël Rommens

Geplaatst door
Daniël Rommens
Op
29 juni 2020

In de zomer kijken we terug op het voorbije collegejaar. Welke plannen werden werkelijkheid, welke belandden in de ijskast? En welke invloed had de sluiting van de HvA? In de eerste aflevering: wat konden de studenten van CleanMobility nog toen hun werkplaats sloot en de wedstrijden werden afgelast?

Begin maart: de studenten en begeleiders van CleanMobility hadden maanden aan de tekentafel gezeten om nieuwe onderdelen te ontwerpen voor de zonneboot, de waterstofauto en de elektrische auto. Over een aantal weken stonden de jaarlijkse internationale wedstrijden op het programma, waar de studenten aan mee zouden doen met hun zelfgebouwde duurzame voertuigen.

Clean Mobility

Studenten van de faculteit Techniek ontwerpen en bouwen bij het project CleanMobility innovatieve en duurzame voertuigen voor internationale wedstrijden, zoals de Eco Marathon in Londen en de Solar Boat Challenge in Monte Carlo. Het project werd vorig jaar bij de onderwijsconferentie van de HvA gekroond tot beste studentenproject van de hogeschool.

De industriële apparatuur in de kelder van de Leeuwenburg draaide warm voor de productie van de onderdelen. De studenten gingen eindelijk hun zelf ontworpen onderdelen bouwen en toen kwam het nieuws: de HvA ging op slot en daarmee de werkplaats ook. Tegelijkertijd werd duidelijk dat de Solar Boat Challenge en de Eco Marathon, waaraan de studenten zouden meedoen, niet door konden gaan.

 

Overdrachtsdocumenten
In één klap verdween zowel de werk- en de ontmoetingsplek van de studenten en het doel waar ze een jaar lang naartoe werkten. ‘De teamleden gingen daar verschillend mee om, maar in het algemeen zag je wel dat de motivatie weg was’, vertelt begeleider Laurens van Mulukom. ‘In plaats van toewerken naar de startlijn van een wedstrijd, hebben we ons maar gericht op het schrijven van overdrachtsdocumenten.’ Een koude kermis, als je had gehoopt dat je deze zomer met je zonneboot aan de start van een toernooi in Monte Carlo zou verschijnen.

 

Bekijk hieronder de korte documentaire die HvanA maakte over de ervaringen van studenten tijdens de Solar Boat Challenge in Monte Carlo. (De tekst loopt door onder de video.)

Na weken thuiswerken konden de studenten vanaf half juni in beperkte mate terug de werkplaats in. Samen met het crisisteam van de HvA stelden de docenten van CleanMobility protocollen op om de hoognodige werkzaamheden weer op gang te brengen, zoals het onderhoud van dure onderdelen.

Beeld: Daniël Rommens | Studenten werken aan de waterstofauto ‘H2A’ (archiefbeeld uit 2019)

‘De waterstofauto H2A draait op een brandstofcel die meer dan 20 duizend euro kost. Die moet af en toe doorgespoten worden om niet verstopt te raken’, vertelt Van Mulukom. ‘Dat soort werkzaamheden kunnen nu mondjesmaat door studenten worden gedaan.’

 

Toch een stukje varen
Het doel voor dit collegejaar is om in de zomer – als het mogelijk is – alsnog een zogenoemde fysieke oplevering van de voertuigen te doen. ‘Of dat een stuk varen over de Amstel of een langere tocht is, weten we nog niet’, aldus Van Mulukom. ‘Maar je gunt dat de studenten wel.’

 

Volgend jaar hoopt de docent weer meer studenten te kunnen ontvangen in een werkplaats, maar of dat in de kelder van de Leeuwenburg kan is niet duidelijk. ‘Er zijn zo’n zestig mensen betrokken bij onze projecten. Die wil je soms wel allemaal bij elkaar in een ruimte hebben’, zeg van Mulukom. ‘We kijken nu naar mogelijkheden om dat voor elkaar te krijgen.’