Koning bezoekt Pabo en praat met studenten over lerarentekort

8 oktober 2019
Beeld:

Ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap

Geplaatst door
Daniël Rommens
Op
8 oktober 2019

Koning Willem-Alexander bracht dinsdag een verrassingsbezoek aan de Pabo. Hij praatte, samen met Minister van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap (OC&W) Ingrid van Engelshoven, met studenten en docenten over het lerarentekort.

Half tien ’s ochtends op de Amstelcampus. Tussen de studenten die zich een weg banen naar college, draaien drie grote zwarte auto’s en een hoop politie het campusterrein op: de koning komt op bezoek. Samen met minister van Engelshoven komt hij praten over het lerarentekort. Een dringend probleem voor de samenleving, zoals hij het noemt.

 

Het bezoek begint op openbare basisschool Aldoende, achter het Wibauthuis. De HvA leidt in samenwerking met basisscholen in Amsterdam leerkrachten op, waaronder Hugo Smeijer (28) die net is afgestudeerd als zijinstromerZijinstromers zijn mensen uit een ander vakgebied, die zich in een tweejarig traject laten omscholen tot leerkracht. aan de HvA. Hij besloot om zijn managementfunctie in de horeca op te geven en koos voor een carrière als leerkracht.

Beeld: Ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap | De koning wordt door politie en beveiligers naar het Kohnstammhuis begeleid.

Op de basisschool werkt Smeijer al sinds het begin van zijn zijinstroomtraject. Hij is daar in de praktijk opgeleid en kreeg anderhalve dag per week colleges op de HvA. Eén dag daarvan werd hij betaald alsof het een werkdag was. ‘Het was een zwaar traject, maar ik heb ontzettend veel met deze kinderen,’ vertelt Smeijer aan de koning en de minister.

Waarom komt de koning op bezoek?

Het bezoek met minister Van Engelshoven aan de HvA is onderdeel van een reeks bezoeken van de koning met ministers en staatssecretarissen. Bij die bezoeken krijgt de koning een belangrijk onderdeel van het beleid van die bewindspersoon te zien en gaat hij in gesprek met betrokkenen uit de praktijk.

Extra begeleiding

Het opleiden van zijinstromers is een van de manieren waarop de Pabo van de HvA probeert bij te dragen aan het verlichten van het lerarentekort in Amsterdam. En dat doet de opleiding door samen te werken met zogenoemde opleidingsscholen: basisscholen waar de toekomstige onderwijzers extra begeleiding krijgen om het vak te leren.

 

De koning vraagt aan Smeijer hoe hij zijn tweejarige opleiding vond. ‘Ik heb heel veel ruimte gekregen om uit te proberen en ik kon ook mijn grenzen aangeven,’ antwoordt hij. De Pabo biedt aan zijinstromers zoals Smeijer flexibeler onderwijs aan dan aan de voltijdsstudenten, zodat het voor de klas staan en zelf colleges volgen en tentamens maken te combineren is.

 

‘De koning komt eraan’

Na het gesprek neemt de koning kort een kijkje in de klas van Smeijer, waarna hij de Wibautstraat oversteekt naar het Kohnstammhuis. Daar zit een groep studenten van de Pabo in de verwachting dat zij alleen de minister op bezoek krijgen. Als een dame van de Rijksvoorlichtingsdienst hen het nieuws brengt dat de koning er ook aan komt, staat iedereen op van zijn stoel.

 

Staand achter hun zitplek wachten de studenten op de delegatie. De koning komt binnen, schudt iedereen de hand en neemt plaats. Aan tafel zitten voltijdsstudenten, rechtstreeks van de havo, maar ook een advocaat die zich in deeltijd laat omscholen tot leerkracht en zijinstromers, die net als Smeijer werken en studeren tegelijk.

 

Hoe prangend het lerarentekort is, wordt duidelijk als de koning vraagt of studenten door scholen worden benaderd om voor hun afstuderen al voor de klas te gaan staan. Een paar studenten knikken bevestigend, tot zorg van de aanwezige pabodocenten. Het zorgt er immers voor dat sommige studenten het halen van hun diploma op de tweede plaats zetten en langstudeerder worden.

Beeld: Ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap | De koning aan tafel met minister van Engelshoven (links) en HvA’ers

Het gesprek gaat langs de persoonlijke motivatie om leerkracht te worden naar de onderwaardering voor het beroep van leerkracht vanuit de samenleving. ‘De aantrekkelijkheid van het vak van leerkracht speelt zeker een rol in het groeiende lerarentekort,’ zegt HvA-bestuurder Huib de Jong in een volgend gesprek in een lokaal aan de andere kant van de gang.

 

Daar schuiven bestuurders, docenten en lectoren van verschillende scholen en hbo’s aan, net als de Amsterdamse wethouder voor onderwijs Marjolein Moorman. Zij wijst erop dat die begeleiding op sommige scholen niet geboden kan worden, omdat de scholen überhaupt te weinig leerkrachten hebben om voor de klas te zetten.

‘Nu is er een tekort van 4100 leerkrachten, maar dat loopt straks op tot 11 duizend’

De tafel is het eens dat die begeleiding onmisbaar is om het lerarentekort blijvend aan te pakken. ‘Je hebt er niets aan als beginnende leraren na een paar jaar weer uitvallen,’ zegt leerkracht Thijs Roovers van actiegroep PO in Actie.

 

Deeltijd

Hoe groot wordt dat probleem van het lerarentekort dan, wil de koning weten. ‘Nu is er een tekort van 4100 leerkrachten’, zegt Minister Van Engelshoven. ‘Maar dat loopt straks op tot 11 duizend, omdat een hoop leerkrachten met pensioen gaan.’ De koning vraagt zich hardop af waarom zo veel leerkrachten nu eigenlijk in deeltijd werken. ‘Als zij allemaal een halve dag meer zouden werken, is een groot deel van het tekort opgelost,’ bevestigt Van Engelshoven. ‘Maar daar gaan de bonden en de werkgevers over.’

 

Maar wat moet er nog meer gebeuren om het tekort te lijf te gaan? Meer salaris, is een breed gedeelde suggestie. Wethouder Moorman oppert: ‘We moeten zorgen dat er meer woningen beschikbaar zijn voor leerkrachten in onze stad.’

 

Dat is een punt dat zijinstromer Hugo Smeijer eerder op de ochtend ook aansneed. ‘Ik ben nu de helft van mijn salaris kwijt aan een woning. We moeten niet hebben dat alle zijinstromers straks weer weg zijn vanwege de woningnood in Amsterdam.’