Verloren gevoel na de dodenherdenking? Ga naar het theater

3 mei 2019 Geen reacties 369 Bekeken
Beeld:

Pixabay

Geplaatst door
Aafke Kok
Op
3 mei 2019

Vind jij die twee minuten om oorlogsslachtoffers te herdenken ook altijd zo kort? Docent Asis Aynan en oud-student Soufiane Moussouli organiseren een voorstelling waarbij je nog wat langer stil kunt staan bij oorlog en vrijheid.

Waar gaat jullie voorstelling over?
‘Het thema van 4 en 5 mei is dit jaar ‘‘kiezen in vrijheid’’. Ik schreef een tekst in dat thema. Het gaat over een veertienjarige puberjongen, die ruzie heeft met zijn beste vriend. Die jongen heeft gewoon een ordinaire puberruzie, maar maakt de fout om dat politiek te maken.’

 

‘Zie je wel, denkt hij, ‘‘ze’’ hebben problemen met ons, kinderen van migrantenouders. Die ruzie symboliseert hoe Nederland een plek is geworden waar haat en intolerantie winnen. Vervolgens maakt die jongen een grote keuze.’

Beeld: Friso Spoelstra

‘Een paar jaar geleden stond Wilders heel hoog in de peilingen. Een aantal BN’ers met een migratieachtergrond zeiden toen: als Wilders in het kabinet gaat, vertrek ik uit Nederland. Ik vond dat bizarEerder schreef Asis een stuk hierover voor Folia.. Door zomaar weg te lopen als de politiek je niet zint ondermijn je het idee van een samenleving, en geef je mensen als Wilders juist het idee dat migranten trouweloos en onbetrouwbaar zijn.’

 

‘De voorstelling gaat over wat er gebeurt als zo’n veertienjarige echt die keuze maakt om weg te gaan. Je kruipt in het hoofd van die jongen. Wat zijn de voors en tegens van zo’n grote keuze? Wat gaat er mis als je naar de verkeerde mensen luistert?’


‘Veertien is denk ik een leeftijd van wispelturigheid en groei. In je puberteit leg je veel vast voor de rest van je leven. Je kunt ook veel verpesten.’


Waarom denk jij dat theater na de herdenking belangrijk is?

‘De dodenherdenking is een bijzondere gebeurtenis. Ik heb na die twee minuten stilte zelf vaak een soort verloren gevoel. Sinds een paar jaar is er dan Theater na de Dam. Een plek waar je na de herdenking naartoe kan gaan.’

 

‘Ik denk dat het heel goed werkt, het is een kans om erover te praten, te verwerken. Na afloop van de voorstelling gaan wij ook met het publiek in gesprek.’

‘Je kruipt in het hoofd van die jongen. Wat zijn de voors en tegens van zo’n grote keuze? Wat gaat er mis als je naar de verkeerde mensen luistert?’

‘In Amsterdam zijn er op allerlei plekken herdenkingen, waar iets gebeurd is in de Tweede Wereldoorlog. Wij gaan naar de herdenking bij monument de Zittende Vrouw op de Bos en Lommerweg. Daarna lopen we met een groep naar podium Mozaïek, waar we onze voorstelling spelen. De voorstelling bijwonen is overigens gratis, het is open voor iedereen.’

 

Jouw tekst wordt ‘geread’ (een mengelmoes tussen voorlezen en spelen) door oud-student Culturele en Maatschappelijke Vorming Soufiane Moussouli. Is het niet gek dat iemand anders met jouw tekst aan de slag gaat?
‘Nee, dat vind ik juist een enorme eer. Ik vind het heel leuk dat Soufiane net als ik een HvA’er is. Ik kende hem niet persoonlijk, maar hoorde dat hij een opkomend talent is. Zo’n nieuwe stem moet je steunen vind ik. Op deze manier heeft hij weer een kans zich te laten zien. De voorbereiding voor de voorstelling samen was heel leuk. Dat hij dit gaat doen vind ik dus alleen maar gaaf.’

 

Door het hele land zijn op de avond van 4 mei meer dan 100 theatervoorstellingen te bezoeken, een initiatief van Theater na de Dam. De toegang voor de voorstelling van Asis is gratis. Kijk voor meer informatie op https://www.theaternadedam.nl/voorstelling/theater-na-de-dam-met-asis-aynan/.