Student onderzoekt: Waarom mag je als docent wél te laat cijfers invoeren?

16 mei 2019
Beeld:

Anne Posthuma

Geplaatst door
Sterre Vreeburg
Op
16 mei 2019

Als student riskeer je een onvoldoende als je één minuut na de deadline je opdracht inlevert. Maar als docent kun je wel rijkelijk te laat de cijfers invoeren. Is dat wel eerlijk? En wat kun je er tegen doen? Student en gastredacteur Sterre Vreeburg (19, Creative Business) gaat op onderzoek uit.

Grote kans dat jij weleens tot ‘s avonds laat in een doodstil huis nog hard aan het tikken bent. Misschien sla je jezelf voor de kop omdat je (weer) veel te laat begonnen bent of was het dit keer wel echt veel meer werk dan je verwachtte. Maar de deadline komt dichterbij en je weet dat één seconde te laat inleveren een herkansing betekent. Of erger: je moet het vak een volgend jaar over doen.

Beeld: Daniël Rommens | Sterre Vreeburg (links) werkt op de redactie van HvanA aan haar artikel met redacteur Kyrie Stuij.

Nadat de opdracht is ingeleverd ben je door al dat ploegen extra benieuwd naar het eindresultaat. Maar het cijfer, dat komt maar niet. En zelfs na het maximum aantal werkdagen waarin de docent het cijfer moet publiceren, blijft het vakje in SIS blanco. 

 

Mij overkwam dit laatst en ik vroeg me af: Waarom kunnen docenten veel te laat hun cijfers bekendmaken, terwijl je als student al de sjaak bent als je een minuut over tijd de opdracht inlevert?

 

‘Alle eerstejaars moesten wachten’

Ik begin met een rondvraag onder medestudenten en blijk niet de enige te zijn. Zoals Tamara Frinking (19, Finance & Control). ‘We kregen een digitale toets met twintig gesloten vragen en twee open vragen. De computer keek de gesloten vragen na en mijn docent dus alleen de open vragen. Over die vragen deed mijn docent meer dan drie weken.’

 

‘Het vervelendste was dat alle andere docenten de toets wel op tijd hadden nagekeken. Maar de docenten vergeleken alle antwoorden om een normering vast te stellen. Niet alleen onze klas, maar alle eerstejaars moesten dus wachten op hun cijfer.’

Beeld: Privéarchief Remco Ritfeld | ‘Studenten worden zowat afgemaakt als je de deadline mist, terwijl de docent wel te laat de cijfers mag invoeren’

En Remco Ritfeld (23, Software Engineering). Zijn docent weigerde zijn opdracht na te kijken toen hij een paar minuten na de deadline zijn werk inleverde. 

 

‘Ik baalde ervan. Natuurlijk was het mijn eigen schuld, maar het ging echt maar om een paar minuten.’ Dezelfde docent voerde ruim anderhalve maand later de cijfers in, terwijl dat binnen vijftien werkdagen moest gebeuren.

 

‘Zo’n situatie is niet eerlijk’, vervolgt Remco. ‘Studenten worden zowat afgemaakt als je de deadline mist, terwijl de docent wel te laat de cijfers mag invoeren.’

 

Regels

Ik ben dus niet enige die hier last van heeft. Daarom besluit ik te kijken in de reglementen van de HvA. Wat zijn de officiële regels? En welke consequenties gelden er voor docenten die te laat zijn?

 

In het Onderwijs- en Examenregeling (OER) staat alleen dat het resultaat van een tentamen uiterlijk vijftien werkdagen na de afname- of inleverdatum bekend wordt gemaakt. Het tentamenprotocol verwijst ook naar deze regel en in het studentenstatuut is hier niets over te vinden. 

‘Mijn docent zei: Als je wil klagen, dan doe je dat maar in de enquête aan het einde van het schooljaar’

Misschien weet de examencommissie meer. Monique Hoogland van de examencommissie van Creative Business zegt dat er inderdaad geen consequenties zwart op wit zijn vastgeld voor docenten. ‘Wel worden zij in hun functioneringsgesprek hierop aangesproken door hun leidinggevende. In het gesprek wordt besproken wat de docent kan doen om het nakijken binnen de deadline te realiseren.’

 

De commissie tipt dat je docenten ook kunt aanspreken op hun gedrag, maar daar heeft student Remco geen goede ervaringen mee. ‘We hebben hem als klas gezamenlijk aangesproken op het feit dat de cijfers erg laat waren. Toen zei de docent: ‘Als je wil klagen, dan doe je dat maar in de enquête aan het einde van het schooljaar’. Maar ja, die werd pas maanden later afgenomen. Bovendien vullen veel studenten die enquête helemaal niet in, waardoor er alsnog niks gebeurt met de klacht.’

 

Werkdruk

De examencommissie vertelt dat er meer mogelijkheden zijn om te klagen. Zoals bij het Loket Beroep, Bezwaar & Klacht waar je als student online je klacht kunt invullen. Ook kun je terecht bij de examencommissie van je opleiding.

 

Marije van Leeuwen, hoofd Juridische Zaken van de HvA, herkent het probleem. ‘Ik begrijp de frustratie van studenten zeker. De organisatie hoort zich aan de eigen afspraken te houden. Tegelijkertijd signaleren wij vanuit Juridische Zaken ook hoge werkdruk onder docenten. Soms hebben docenten een goede reden waarom ze te laat zijn. Daarom adviseren we studenten om eerst het gesprek aan te gaan en te proberen er samen uit te komen. Als dat niet lukt kunnen studenten zeker terecht bij het loket.’

Beeld: Privéarchief Adriana Paeper | ‘Een docent vertelde dat de deadlines voor docenten bijna niet te halen zijn.’

Ook Adriana Paeper (18, Creative Business), een klasgenoot die hetzelfde probleem had als ik, ziet die werkdruk onder docenten. ‘Een andere docent vertelde ons tijdens een les dat de deadlines voor docenten bijna niet te halen zijn. Hier schrok ik van, omdat ik het nooit van die kant had bekeken.’

 

Ook Remco snapt dat er omstandigheden zijn waardoor docenten niet altijd op tijd kunnen zijn. ‘Onze docent vertelde dat hij moest wachten op zijn leidinggevende omdat die de cijfers weer moest goedkeuren. Ja, daar kan hij natuurlijk niets aan doen. Maar wat het oneerlijk maakt, is dat je als docent wel dat begrip krijgt en als student niet.’

 

De oplossing? Volgens Remco kan het simpel: ‘Geef docenten dezelfde push als studenten. Voor elke dag dat een docent te laat is met het invoeren van de cijfers, krijgt de student een klein percentage bovenop zijn cijfer.’

 

Wij hebben ons best gedaan om ook docenten aan het woord te laten over dit onderwerp. Helaas hebben we gemerkt dat niet alle docenten zich vrij voelen om hier open over te spreken, terwijl we graag ook deze kant van het verhaal willen vertellen. Ben jij docent en wil je hier wel over meepraten? Neem contact op via kyrie@folia.nl.