Stage: Jurriaan verzamelde bijzondere verhalen voor KLM

27 september 2018
Beeld:

Privéarchief Jurriaan Zuiderhoek

Geplaatst door
Heleen Gorris
Op
27 september 2018

Vroeg of laat begin je als HvA’er aan een stage. Maar hoe kom je aan een leuke stageplek en wat doe je eigenlijk als je voor het eerst de werkvloer op gaat in je eigen vakgebied? Jurriaan Zuiderhoek liep stage bij KLM.

Naam: Jurriaan Zuiderhoek

Leeftijd: 26 jaar

Functie: stagiair social media & content creatie

Studie: communicatie

Waar liep je stage?

‘Ik liep van februari 2018 tot augustus 2018 stage bij de luchtvaartmaatschappij KLM in Amstelveen, vlakbij Schiphol. Bij de afdeling corporate communicatie hield ik mij vijf dagen per week bezig met het bedenken en maken van socialemedia posts voor KLM.’

 

‘Ik had eigenlijk twee taken. Ik hield overzicht over de blog van KLM. Daar schrijven stewardessen, piloten, reizigers en mensen van de technische divisie over wat ze meemaken. Ik redigeerde de teksten en zorgde dat iedereen zijn blog op tijd aanleverde.’

 

‘Daarnaast bedacht ik dagelijks leuke Facebookposts, tweets en Instagramberichten die we konden plaatsen en die positief zijn voor de reputatie voor KLM. Bijvoorbeeld bijzondere en ontroerende verhalen van herenigingen.’

‘Ik bedacht hoe je ontroerende verhalen van reizigers en personeel online brengt’

Een van die verhalen ging over Arnold Neuhaus, oftewel ‘Opa Nol’. Opa Nol is 90 jaar en deed als zevenjarige jongen, in 1935, mee aan een prijsvraag van KLM. Hij won daarmee een rondvlucht over Amsterdam, in een tijd dat vliegen nog echt voor de elite was.’

 

‘Hij heeft die rondvlucht alleen nooit gemaakt, omdat hij destijds in quarantaine zat. Zijn zusje had namelijk de uiterst besmettelijke ziekte roodvonk, dus hij mocht het huis niet uit. Bijna tachtig jaar later hebben we gefilmd hoe Opa Nol alsnog met zijn achterkleinzoon een vlucht boven Amsterdam maakte. Ik heb voor het grootste gedeelte bedacht hoe we dit verhaal op onze sociale mediakanalen konden brengen.’

 

Wat leerde je hier, wat je niet op je studie leerde?

‘Vooral het meer analytisch kijken naar sociale media. Bij KLM maken we gebruik van statistieken die bijhouden hoe goed iedere post wordt gelezen, bekeken en gewaardeerd. Daarbij bepalen we ook van welke berichten we bijvoorbeeld een gesponsorde advertentie op Facebook maken.’

Beeld: Privéarchief Jurriaan Zuiderhoek

Wat vind je het leukst aan deze stageplek?

‘De samenwerking met andere afdelingen van KLM. Omdat wij op de communicatie-afdeling zitten hoor je altijd als eerste de nieuwtjes. En als communicatie-afdeling moet je dan schakelen met verschillende verantwoordelijken van verschillende afdelingen.’

 

‘KLM is een iconisch bedrijf dat onder een vergrootglas ligt. Toen ik daar stageliep was er veel gedoe rondom de groei van Schiphol, de cao-onderhandelingen met piloten, een bestuursvoorzitter van AirFrance-KLM die opstapte. Er gebeurt van alles op politiek en economisch niveau.’

 

Wat vind je minder leuk aan deze stageplek?

‘KLM bestaat bijna 100 jaar. Dat merk je in de bedrijfscultuur, die is nog best traditioneel. Wij als socialemediateam zitten bijvoorbeeld in een glazen kantoortje midden op de afdeling communicatie. We zitten deels afgesloten omdat we worden gezien als de creatieve en ietwat luidruchtige collega’s. Er is nog een scheiding tussen formeel en informeel.’

 

‘Om te “scoren” op sociale media moet je soms een beetje de grens opzoeken qua taalgebruik en boodschap. Maar op dagen waarop veel vluchten geannuleerd worden of er negatief nieuws is over cao-onderhandelingen, kunnen we geen lollige berichten posten.’

 

Zou je hier na je stage willen werken?

‘Ja, absoluut. Ik ga vanaf februari mijn afstudeerstage lopen bij de afdeling woordvoering. Ik ga vanaf dan vier dagen per week werken en één dag aan mijn onderzoek werken.’