Matthijs maakt YouTube-serie over stof eindexamen geschiedenis

29 mei 2018
Beeld:

Privéarchief Matthijs Nolst Trenité | Geschiedenisleraar Rens Goedknegt en vormgever Matthijs Nolst Trenité (rechts)

Geplaatst door
Nina Rijnierse
Op
29 mei 2018

De Hertog van Alva, weet jij nog wie dat was? Matthijs Nolst Trenité wel, want hij maakte voor zijn afstudeerproject een YouTube-serie over de stof voor het examenvak geschiedenis.

‘Het is alsof je een oud stoffig mannetje nieuwe witte sneakers aantrekt.’ Zo omschrijft de bijna afgestudeerde HvA’er zijn idee om ‘geschiedenis iets cooler te maken’.

 

Ter afronding van zijn studie media, informatie en communicatie maakte Matthijs (22) tien video’s over verschillende onderwerpen die dit jaar tijdens het eindexamen havo en vwo op 15 mei aan bod kwamen.

Beeld: Beeld: privéarchief Matthijs Nolst Trenité | Matthijs Nolst Trenité

Hoe kwam je op het idee om een YouTube-serie over geschiedenis te maken?

‘Toen ik zelf eindexamen deed, keek ik vaak naar het bekende YouTube-kanaal Jortgeschiedenis. Ik vond het heel leuk en haalde een goed cijfer voor het vak. Zijn video’s zijn lang, vooral informatief en hebben een voice-over. Dat moest nog mooier kunnen, dacht ik. Kon ik niet iets doen met animatie?’

 

‘Een paar jaar later leerde ik Rens Goedknegt kennen tijdens het voetballen. Hij is geschiedenisleraar op een middelbare school. Ik dacht: huh, jij bent pas 24, en toch zo gepassioneerd over het vak. In augustus vorig jaar vroeg ik of hij wilde meehelpen met mijn afstudeerproject. Inmiddels zijn we met zijn vieren: regisseur Timo, cameraman Nigell, docent Rens en ik als vormgever.’

 

Hoe gingen jullie te werk?

‘Aan de video’s die nu online staan, hebben we in totaal negen maanden gewerkt. In september begonnen we met het schrijven van de teksten. We moesten ook nadenken over de vorm en animaties. De eerste pilotversie was echt slecht. Het is heel moeilijk om geschiedenisteksten geschikt te maken voor video. Met hulp van een journalist lukte het uiteindelijk om er een structuur in te brengen.’

‘De pilotversies leverde ik in december al in, omdat ik toen afstudeerde. Daarvoor kreeg ik een 8,8. Maar ik wilde het eigenlijk echt publiceren. We hebben er keihard aan gewerkt om een aantal video’s voor 15 mei af te maken, eigenlijk hebben we zelf ook net een examenperiode achter de rug.’

Wat is er zo vernieuwend aan?

‘Het zijn vooral korte video’s. De leraar spreekt je rechtstreeks aan. Het is alsof hij thuis bij je op de bank zit. Verder zitten we ook op Instagram. De dag voor het examen stelden leerlingen daar nog vragen aan meneer Goedknegt, waarna hij ze meteen beantwoordde.’

 

‘Het gaat vooral om de snelheid die in het filmpje zit, de flow, de animaties, de muziek. Alles is gefilmd met een professionele camera. Ik heb van twintig hoofdrolspelers een poppetje gemaakt, bijvoorbeeld van Willem van Oranje. Dan denken leerlingen: oh ja, zo zag hij er dus een beetje uit. Maar je hebt het boek nog steeds nodig, je kunt het examen niet maken met alleen de filmpjes. Het gaat echt alleen om de grote lijnen.’

‘Dan denken leerlingen: oh ja, zo zag Willem van Oranje er dus een beetje uit’

En nu, vakantie?
‘Nee, dit is pas het begin! De video’s over de Republiek, een belangrijk thema tijdens het examen, staan inmiddels online, net als een paar video’s over Duitsland. Daarop hebben we superveel leuke reacties gekregen.’ 

 

‘Voor andere thema’s, zoals de prehistorie en de Verlichting, hadden we gewoon nog geen tijd. Voor volgend jaar willen we uitbreiden tot tien examenonderwerpen. En we willen gaan filmen op locatie in het buitenland, bij de plekken waar de geschiedenis zich afspeelde. Dat is natuurlijk ook een jongensdroom: een beetje roadtrippen langs mooie plekken.’