Droombaan: Fleur wil piloot worden

10 januari 2022
Beeld:

Eigen foto | Fleur met een zweefvliegtuig in Zuid-Duitsland

Geplaatst door
Marloes van de Wakker
Op
10 januari 2022

Wat wil je later worden? Die vraag leek als kind nog ver weg, maar straks ga je toch echt aan de slag. In de serie Droombaan krijgen studenten een podium om te pitchen waarom zij dé kandidaat zijn voor die ene baan. Deze keer: Fleur Heikens, toekomstig piloot.

Wat is jouw droombaan?

‘Ik wil piloot worden. De cockpit is dan je werkplek en de wereld je kantoor. Dat is toch het mooiste wat er is? Ik zou het liefste voor KLM werken, dé vliegtuigmaatschappij van ons land. Doordat het zo’n groot bedrijf is, heb je ontzettend veel mogelijkheden om jezelf als piloot te ontwikkelen. KLM gebruikt veel meer verschillende vliegtuigen dan kleinere maatschappijen zoals bijvoorbeeld Ryanair, waardoor je telkens wordt uitgedaagd om een nieuwe cockpit te leren kennen. KLM heeft ook een eigen Flight Academy, die bekend staat als een van de beste vliegscholen ter wereld. Als je hier toegelaten wordt, leer je het vak van de besten en krijg je ook nog eens een baangarantie.’

CV

Naam: Fleur Heikens

Leeftijd: 19

Opleiding: Aviation

Werkervaring: achter de bar, PR en sociale media van zweefvliegclub, lid activiteitencommissie bij studievereniging SVAAA

Hobby’s: zweefvliegen, reizen, hockeyen, skiën, golfen

Uniek kenmerk: erg stressbestendig, weet rustig te blijven in hectische situaties

Sinds wanneer heb je deze droom?

‘Mijn ouders namen me vaak mee op reis vroeger. Ik was anderhalf toen ik voor het eerst in een vliegtuig zat. Toen ik ouder werd, wilde ik steeds meer weten over vliegen en hoe dit werkte. Ik was onder de indruk: hoe konden twee mensen samen zo’n enorm ding in de lucht besturen? Mijn interesse voor vliegen werd steeds groter en ik wist al gauw dat ik er alles aan wilde doen om later ook piloot te worden.’

 

Je hobby is zweefvliegen. Wat heeft dit je geleerd?

‘Zweefvliegen is de puurste vorm van vliegen. Je hebt geen motor en bent de enige inzittende. Ik was zestien toen ik hiermee begon. Eerst vlieg je samen met een instructeur in een tweezitter. Vanaf het moment dat je solo mag vliegen, krijg je ook theorievakken vakken binnen de vereniging. Hierbij leer je meerdere aspecten van het zweefvliegen. Ik heb bijvoorbeeld al geleerd hoe luchtruimen in elkaar zitten en hoe radionavigatie werkt. Deze basis is heel goed door te voeren naar grotere vliegtuigen met motoren en ingewikkeldere systemen.’

Beeld: Eigen foto | Fleur mocht een kijkje nemen in een cockpit

Waarom ben jij geschikt voor deze baan?

‘Dat heb ik mezelf ook vaak genoeg afgevraagd, want piloot word je niet zomaar. Maar ik denk dat ik genoeg goede eigenschappen heb om door de selectie te komen. Ik ben erg stressbestendig en kan goed op onvoorspelbare situaties reageren. Ik doe van nature wat me geleerd is, zonder in paniek te raken. Dat heb ik tijdens het zweefvliegen al vaker gemerkt. Ik kan ook goed samenwerken, wat natuurlijk belangrijk is omdat je als piloot minimaal met zijn tweeën bent en een crew hebt waar je mee moet samenwerken. Bovendien werk ik nauwkeurig en gestructureerd en hou ik ervan om met collega’s te overleggen en te discussiëren over hoe we iets het beste kunnen aanpakken.’

 

Denk je dat je iets aan je studie gaat hebben?

‘Ja heel veel. Ik heb juist voor deze studie gekozen, omdat ik graag eerst meer wilde leren over de luchtvaart voordat ik me zou aanmelden voor een pilotenopleiding. Ik heb afgelopen anderhalf jaar op technisch en operationeel vlak al een hoop geleerd. Hoe werken de systemen van een vliegtuig bijvoorbeeld? En hoe zit de financiële kant van airlines in elkaar? Deze studie is ook een beetje mijn back-up plan, want pilotenopleidingen hebben een hele strenge selectie. Stel ik kom er niet doorheen of ik kan dit werk op een dag niet meer doen, dan heb ik altijd nog een bachelordiploma waarmee ik ook andere kanten uit kan.’

 

Wat heb je geleerd van eerdere baantjes en stages?

‘Tijdens mijn werk achter de bar en in de commissies heb ik leren samenwerken en gezien hoe belangrijk het is om te doen wat is afgesproken. Als het druk is moet alles goed verlopen. Maar wat misschien nog wel het belangrijkste is wat ik daar heb geleerd, is om ontvankelijk te zijn voor feedback. Ik zie het als iets positiefs, waardoor ik mezelf nog verder kan ontwikkelen.’

 

Wat is je grootste uitdaging? 

‘Dat is natuurlijk om op de Flight Academy toegelaten te worden. De selectie bestaat uit een aantal fases, waarin onder andere je vaardigheden en psychologische gesteldheid worden getest en een medische keuring wordt gedaan. Maar ongeveer tien procent van de aanmeldingen wordt toegelaten, maar dat weerhoudt mij niet. Na het afronden van mijn opleiding wil ik daarom genoeg tijd nemen om me goed te kunnen voorbereiden. Zodat ik zeker weet dat ik er alles aan heb gedaan om de selectieprocedure zo goed mogelijk door te komen.’