Nieuwe HvA-app: een verbetering, maar alleen voor studenten

2 mei 2018
Beeld:

Daniël Rommens

Geplaatst door
Daniël Rommens
Op
2 mei 2018

Het is weer een stukje makkelijker om belangrijke informatie over je studie te vinden. De HvA lanceerde dinsdag een nieuwe versie van de zogeheten Mijn HvA App. Die app is voorlopig niet toegankelijk voor medewerkers.

De HvA kondigt de app aan als ‘zoveel cooler dan de vorige’. ‘Je weet altijd waar en hoe laat je les hebt’ en je ‘hebt al je cijfers netjes op een rij’. De app is grondig herzien omdat de oude versie slechte beoordelingen kreeg. Studenten klaagden over de indeling van de applicatie, die volgens een gebruiker ‘onlogisch’ was. Een ander noemde de app ‘teleurstellend’ en vond dat je ‘sneller kon inloggen in Sis’ om je informatie te verzamelen.

Beeld: Beeld: Daniël Rommens | In het welkomstscherm waarschuwt de HvA meteen: de roosters zijn niet altijd up-to-date.

Functiebeperking
Manoek Los van de afdeling communicatie hielp bij het ontwikkelen van de app en zegt dat die vooral ook beter is voor studenten met een functiebeperking. ‘Met hen was in de oude app geen rekening gehouden.’ Voor de lancering van de update hebben honderd studenten, waaronder mensen met een functiebeperking, de app getest. De verbeterpunten die de studenten meldden zijn, waar mogelijk, voor de lancering al doorgevoerd. ‘Ingewikkeldere verzoeken of problemen staan op een lijst van verbeteringen die we in de komende tijd gaan doorvoeren.’

 

Een van de verbeteringen die Los noemt is de weergave van het rooster. ‘In de oude app synchroniseerde het rooster slecht,’ vertelt ze. In de nieuwe versie is dat verbeterd, hoewel studenten er nog steeds rekening mee moeten houden dat het rooster maar één keer per dag wordt geüpdatet. Dat geldt trouwens voor alle plekken waar het rooster getoond wordt. ‘We kijken nu of het mogelijk is dat de roosters meedere keren per dag worden bijgewerkt en gesynchroniseerd.’

 

(De tekst loopt verder onder de tweet.)

Jammer

Na de lancering was er meteen kritiek op het feit dat de app alleen voor studenten is. CMRDe Centrale Medezeggenschapsraad-voorzitter Mark van der Horst noemde het op Twitter ‘echt belachelijk’ dat medewerkers de app niet ‘kunnen en mogen’ gebruiken. ‘Overal hangen bordjes die de app promoten en dan zet je hem op je telefoon en krijg je geen toegang,’ zegt hij tegen HvanA. ‘De app heet nota bene Mijn HvA. Zijn medewerkers dan niet van de HvA?’

 

Volgens Van der Horst is het vooral onhandig voor medewerkers van de servicebalie om niet te kunnen meekijken in de app. Zij moeten volgens hem immers hulp kunnen bieden als studenten vragen hebben. In de app zelf zit wel een mogelijkheid om een helpdesk van de afdeling communicatie te benaderen, als je problemen tegenkomt.

‘We ontwikkelen de app op basis van de wensen van de gebruikers’

‘De medewerkers van de servicebalie krijgen van ons wel een berichtje over hoe zij met de app kunnen omgaan,’ laat Manoek Los desgevraagd weten. Andere medewerkers lopen volgens haar geen informatie mis. Zij kunnen namelijk alles zien wat de studenten ook zien. Die informatie komt namelijk van alle systemen die de HvA gebruikt en die informatie is ook gewoon buiten de app te vinden. ‘De app is geen vervanging van andere systemen, maar een toevoeging.’

 

Komt er dan niets voor medewerkers? ‘Jawel, maar dat wordt in de verdere ontwikkeling van de app meegenomen,’ zegt Los. ‘We ontwikkelen de app op basis van de wensen van de gebruikers.’ Als je suggesties hebt voor verbetering van de app dan kun je die mailen naar de afdeling communicatie.