HvA opent schooljaar, Marleen Stikker Professor of Practice
Internetpionier Marleen Stikker wordt Professor of Practice aan de HvA. Dat werd bekend tijdens de opening van het nieuwe schooljaar. Stikker is na econoom Kate Raworth de tweede deskundige met deze titel. Zij wordt het gezicht van het thema digitalisering.
Een band in de hoek, paarse spotlights en aan het hoofd van de tafel het bekende gezicht van presentator Rik van de Westelaken (EenVandaag, Wie is de Mol). Het had zomaar een talkshow op televisie kunnen zijn, maar het was gewoon op de HvA, bij Café Fest. Een flitsend alternatief voor de traditionele opening van het nieuwe schooljaar, die door de maatregelen niet als vanouds in een theaterzaal gevierd kon worden.
In plaats daarvan veranderde de opening in een moderne De Wereld Draait Door-setting, met docent van het jaar Jack van der Wal (FBSV) als tafelheer en de bekende gezichten van HvA’ers als gasten.
Hoe hebben zij vorig jaar ervaren? Verschillende studenten en docenten blikten terug op misschien wel het meest historische schooljaar ooit. Student Job Teeling herinnert zich vooral die internetverbinding nog goed, omdat die er zo vaak uit lag. ‘Dat gebeurde regelmatig midden in een college. Ook vond ik het lastig om thuis te studeren. Voor mij is mijn huis echt privé, dan ben ik liever niet bezig met mijn studie.’
Professor of Practice
Elke nieuwe ronde gasten werd ingeleid met een video of een live-optreden van een band. In een van de video’s, waarin HvanA’s Chick-die-alles-regelt op zoek ging naar een primeur bij het hogeschoolbestuur, bleek dat de nieuwe Professor of Practice bekend is. Vanaf januari 2021 vervult internetpionier Marleen Stikker deze rol op de HvA.
Een Professor of Practice op de HvA is iemand die vanuit zijn expertise een inspiratiebron is voor een bepaald vakgebied. Voor Stikker is dat digitalisering, een van de drie thema’s waarop de HvA zich wil specialiseren. Zo werd vorig jaar econoom Kate Raworth benoemd voor het thema duurzaamheid en zoekt de hogeschool nog iemand voor diversiteit en inclusie.
Stikker stond aan de wieg van het breed toegankelijk maken van internet. In haar boek Het internet is stuk, maar we kunnen het repareren vertelt ze over de macht van bedrijven en instanties online. Ze pleit voor een digitale wereld waarin de mens centraal staat en niet de economie. Ook is ze directeur van onderzoeksinstelling De Waag, die zich richt op creatieve technologie en sociale innovatie. In 2018 was ze te gast bij Zomergasten.
Rigoreus
Volgens rector Geleyn Meijer zal Stikker binnen de Faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie (FDMCI) helpen de overgang naar de digitale samenleving vorm te geven. ‘Door digitalisering verandert zowel de inhoud van het onderwijs als de manier waarop we het geven. Zeker de huidige situatie onderstreept het belang van dit onderwerp.’
Daarnaast werd het Onderzoek van het Jaar bekend. De publieksprijs ging naar Aisa Amagir, die vanuit haar promotieonderzoek een lessenserie heeft ontwikkeld die jongeren op het vmbo leert om beter met geld om te gaan. Het aandeel schulden in deze groep is namelijk groot. Volgens Amagir komt dat onder meer door de snelheid waarmee jongeren volwassen moeten worden. ‘Als ze achttien zijn, moeten ze belangrijke financiële beslissingen nemen. Ze moeten een DigID-code aanvragen, hun belasting en adminstratie regelen en dan krijgen ze te maken met een complex systeem.’ Amagir pleit daarom om lessen over financiële zelfredzaamheid te verplichten in het onderwijs.
De winnaar van de juryprijs werd Irene Maldini, die onderzoek deed naar duurzame strategieën in de ontwerpfase van een kledingstuk. Helpen die om het veelvuldig kopen van kleding te verminderen? Volgens Maldini halen die strategieën niets uit zolang het koopgedrag van consumenten niet verandert. Rector Geleyn Meijer overhandigde haar een cheque van 1500 euro voor het onderzoek.
Ontmoeting
Ook scheidend bestuursvoorzitter Huib de Jong kwam aan het woord. Wie zijn opvolger wordt is nog niet bekend, maar bestuurslid Hanneke Reuling neemt vanaf september zijn functie waar. De Jong kijkt terug op een halfjaar waarin het onderwijs volgens hem het belangrijkste doel verloor. ‘De kern van het onderwijs is ontmoeting. De volledige lockdown was daarom zo in strijd met waar het onderwijs voor staat. Toch ben ik blij en trots dat we nu in staat zijn om voor een deel het fysieke onderwijs toch weer vorm te kunnen geven.’