Minder hotelsites, meer seksshops: ons online gedrag tijdens corona

9 juli 2020
Beeld:

fauxels (Pexels)

Geplaatst door
Andrea Huntjens
Op
9 juli 2020

Heb jij de afgelopen maanden heel wat boeken en bordspelletjes in je digitale winkelmandje geladen, en je online reisplanner al in geen tijden meer aangeraakt? Dan ben je zeker niet de enige. Het lectoraat Digital Commerce brengt onze websitebezoeken tijdens coronatijd in beeld. 

Sinds maart bezoeken we veel meer websites van seksshops, speelgoedwinkels en tuincentra en mijden we de online pagina’s van voetbalclubs, reisbureaus en bioscopen. Dat, en veel meer informatie, valt op te maken uit de Corona Websitebezoek Monitor van het lectoraat Digital Commerce. De onderzoekers vergeleken websitebezoeken tijdens de coronacrisis met gegevens uit dezelfde periode vorig jaar.

 

De cijfers uit de monitor vallen precies samen met de coronamaatregelen tijdens de intelligente lockdown. Zo neemt in maart het websitebezoek af bij restaurants (-42%), sauna’s (-41%) en musea (-33%). Ook bezochten we minder hotelwebsites en stopten we met het boeken bij reisbureaus. Sinds het begin van de coronacrisis gaan we wel meer online winkelen bij drogisterijen (+108%) en supermarkten (+47%) en kopen we vaker digitaal een bloemetje (+81%). 

Sinds de coronacrisis kopen we vaker digitaal een bloemetje

Sinds mei zijn er steeds meer versoepelingen, en dat is ook in ons online gedrag te zien. Websites van kapsalons worden plots bijvoorbeeld weer druk bezocht. Maar dat wil niet zeggen dat kappers er financieel weer bovenop zijn, zegt lector Jesse Weltevreden. ‘Dat je een website bezoekt, betekent natuurlijk niet meteen dat je er ook iets koopt. Bij kappers moeten klanten opeens reserveren, en dus de website bezoeken. Wat ze uiteindelijk besteden aan de knipbeurt, dat haal je niet uit onze cijfers.’

 

Weltevreden zegt dat de meeste cijfers logisch verklaarbaar zijn. ‘Dat we online boodschappen doen, omdat we vanwege corona niet naar buiten durven, bijvoorbeeld. Wat mij wel verbaasde is de populariteit van maaltijdboxen. De bezoeken aan die sites zijn enorm gestegen (in juni +174%), en groeien nog steeds door. Mensen lijken dus inmiddels aan de boxen gewend, en blijven ze gebruiken.’

 

De conclusie dat ons online koopgedrag door de coronacrisis voorgoed is veranderd, is volgens Weltevreden te voorbarig. ‘De reisbranche en het openbaar vervoer zitten nog steeds in de min, maar wie weet hoe dat aan het einde van het jaar is. De coronacrisis duurt pas een paar maanden. We willen deze monitor nog minstens een half jaar aanhouden, zodat we de echte resultaten kunnen zien.’

 

Alle resultaten van de Corona Websitebezoek Monitor vind je hieronder: