HvA’ers hebben al weken last van een e-mailstoring: ‘Communicatie moet beter’
Medewerkers en studenten van de HvA hebben al bijna een maand last van problemen met de e-mailserver. De Centrale Medezeggenschapsraad heeft vragen gesteld aan het HvA-bestuur over de communicatie rond de storingen.
‘Heb je mijn mailtje ontvangen?,’ is een vraag die alleen je oma nog stelt, maar op de HvA lijkt het weer relevanter dan ooit. Grote kans namelijk dat je e-mail op de HvA al een paar weken traag is en soms zelfs helemaal niet werkt.
‘Studenten en medewerkers zijn belemmerd in het uitvoeren van hun werk’
De problemen houden al sinds 15 april aan en ondanks meerdere pogingen om er iets aan te doen, is het de ict-afdeling van de HvA nog niet gelukt om de oorzaak te vinden, laat staan de storingen op te lossen. ‘Omdat er sprake is van een complex probleem, vergt dit helaas veel tijd,’ meldt de afdeling in een bericht op MijnHvA.
De ict-afdeling vermoedt dat de problemen zijn veroorzaakt door een verandering aan het ‘mail-infrastructuur’, en onderzoekt de problemen inmiddels samen met een extern bureau en Microsoft, de leverancier van het mailprogramma.
‘Vandaag zien we geen problemen,’ zegt Emilie van Verschuer, woordvoerder van de ict-afdeling. ‘Afgelopen week hebben we een aantal wijzigingen doorgevoerd. Dinsdag en donderdag zijn gemiddeld gezien drukke dagen met veel gebruikers. Dan zal moeten blijken of de doorgevoerde wijzigingen voldoende zijn geweest.’
Ongevraagd advies
De Centrale MedezeggenschapsraadDe Centrale Medezeggenschapsraad praat en beslist mee over het beleid van de hogeschool, maar kan ook namens studenten en medewerkers dit soort problemen aankaarten bij het HvA-bestuur. (CMR) stuurde eind vorige week een brief naar het bestuur van de HvA met ‘ongevraagde adviezen’ en vragen over de communicatie rond de storingen. ‘Studenten en medewerkers vragen zich af wat er precies aan de hand is geweest, omdat zij hierdoor belemmerd zijn geweest in het uitvoeren van het werk,’ schrijft de raad.
‘We willen de communicatie snel verbeteren’
In de brief adviseert de CMR om de communicatie rond storingen te verbeteren, bijvoorbeeld door een aparte website te openen waarop HvA’ers informatie kunnen vinden over recente storingen. ‘Daar zijn we inderdaad mee bezig,’ meldt Van Verschuer. ‘We willen dat ook koppelen aan een app, zodat je een pushbericht op je telefoon kunt ontvangen als er een storing is.’
Pushbericht
Op den duur moet de communicatie gekoppeld worden aan de MijnHvA-app, maar het kost tijd om dat goed te regelen. Het moet immers niet zo zijn dat de communicatie afhankelijk is van de systemen, waar de storing in plaatsvindt. ‘We willen niet te lang wachten, maar de communicatie juist snel verbeteren,’ vertelt Van Verschuer.
In het weekend van 11 en 12 mei vond een groot onderhoud aan de ict-systemen van de HvA en de Universiteit van Amsterdam plaats. Dat waren geplande onderhoudswerkzaamheden aan andere ict-diensten, die niet met de mailstoring te maken hebben.
Update, 16 mei 2019: De ict-afdeling meldt op MijnHvA dat de storing verholpen lijkt te zijn. Mocht je toch nog problemen ervaren met e-mail op de HvA, meld dat dan hier bij de ict-afdeling.
De ict-afdeling heeft ook een paar tips voor mailgebruikers die problemen ervaren. Check daarvoor dit bericht op MijnHvA.