Keep calm and carry on: buitenlandse studenten lijken precies op jou

28 februari 2019
Beeld:

Unsplash

Geplaatst door
Heleen Gorris
Op
28 februari 2019

Steeds meer buitenlandse studenten melden zich op de HvA. Deze hoogleraar uit Kroatië ontdekte dat studenten wereldwijd hetzelfde willen: vrienden maken en volwassen worden.

Engels, Chinees, Japans: hoor jij ook steeds vaker vreemde talen in de gangen van de HvA? Studenten uit andere landen weten de Nederlandse hogescholen steeds beter te vinden. En niet alleen voor een minor of stage, steeds meer buitenlandse studenten volgen een hele bachelor en master aan de HvA.

Beeld: Beeld: Anne Posthuma | Violeta Vidaček-Hainš

Maar studeren studenten in West-Europa niet heel anders dan in bijvoorbeeld de VS, Japan of China? Nee, concludeert de Kroatische onderzoeker Violeta Vidaček-Hainš. Zij deed onderzoek naar culturele verschillen tussen studenten en hun manier van studeren. Dinsdag presenteerde ze haar resultaten op de HvA.

 

Stilteruimte

De culturele verschillen tussen studenten zijn er nauwelijks, zegt Violeta. ‘Studenten willen over de hele wereld verrassend hetzelfde: sociale contacten en zich als persoon ontwikkelen.’

 

De HvA hoeft internationale studenten dus geen andere behandeling te geven of andere lesmethoden aan te bieden, blijkt uit Violeta’s onderzoek. Neem bijvoorbeeld de veelgebruikte projectgroep. ‘Voor internationals een uitstekende manier om sociale contacten op te doen en voor alle studenten een oefening in samenwerken en conflicten uitpraten.’ Studenten moeten alleen wel hun eigen groepje kunnen kiezen, vindt Violeta. ‘Dat bevordert de prestatie en helpt de studenten die eigenlijk niet zo goed zijn in werken in teamverband.’

Wat een hogeschool ook moet doen: studenten de ruimte geven uit te vinden welke manier van leren voor hen het best werkt. Violeta: ‘Schotel studenten verschillende leervormen voor, zoals hoorcolleges, projectgroepen en stages. Studenten kunnen er dan zelf achter komen of ze het best leren door een powerpoint of paper te maken, door te luisteren of door te doen.’

‘Hoe verder naar het oosten, hoe formeler de relatie tussen docent en student’

Plannen

Kleine culturele verschillen tussen studenten zijn er wel, in aanspreekvorm bijvoorbeeld. Internationals zullen hun mail aan een docent niet beginnen met ‘Hoi Jan’. ‘Hoe verder naar het oosten, hoe formeler de relatie tussen docent en student,’ zegt Violeta.

 

Ook zijn volgens Violeta stille studieplekken een typisch West-Europees fenomeen. ‘Die vinden studenten in landen als China en Japan veel minder belangrijk,’ vertelt Violeta.

 

Violeta zou aan alle studenten, van Azië tot Europa, dan ook dezelfde studietips mee willen geven: leer plannen en word zelf een internationale student. ‘Het is een boost voor je zelfvertrouwen om jezelf in een vreemd land te redden. Als ik mijn studenten terug zie komen uit het buitenland zie ik andere personen.’