‘Wereldburgers’ of ‘in je kracht zetten’ - dit zijn de opvallendste missies van hogescholen

19 februari 2019
Beeld:

Pixabay

Geplaatst door
Emmeke Bos
Op
19 februari 2019

Creating Tomorrow. Dat is waar de HvA voor ‘staat’. Maar hoe zit dat met andere hogescholen?  

Hoe verzin je als hogeschool één motto? Je hebt duizenden studenten die allerlei verschillende studies doen, en dan moet je daar een verhaal bij verzinnen. Iets over dat je meer doet dan alleen met je snufferd in de boeken zitten, ‘dat je je ontwikkelt als persoon’.

 

Helaas vliegt die missie soms een beetje uit de bocht. We hebben een paar opmerkelijke voorbeelden op een rijtje gezet. Zou jij je als student aangesproken voelen?

 

1. De Haagse Hogeschool

Let’s change. You. Us. The world. De Haagse Hogeschool wil ‘studenten in hun kracht zetten’. Maar dat kan natuurlijk alleen als jij mee verandert. Dus, schrijven ze op hun website, willen ze dat studenten, docenten en partners zich samen ontwikkelen tot wereldburgers. Wat zijn dat? ‘Grenzeloos denkende mensen, die stevig in hun schoenen staan.’

Beeld: Campagnemateriaal van de Haagse Hogeschool

2. Inholland

Inholland heeft ook een bijzondere missie. De hogeschool vindt dat ‘leren een stukje verder gaat’, en meldt: ‘Het gaat erom dat je iemand wordt: een mens’.

 

Blijkbaar beginnen hun studenten niet als mens, maar als – tja, als wat?

 

Wat is een mens volgens Inholland? Een mens ontwikkelt zichzelf, is iemand die ‘om zich heen kijkt’, ‘luistert als het moet’ en die zijn mond opentrekt ‘als het nodig is’. Het gaat dan ook niet om ‘stapels boeken door te ploegen of een nacht door te blokken’. En ‘voor dat soort leren is vooral moed nodig.’

 

Waarschijnlijk mag je bij Inholland dus echt heel veel bungeejumpen en spinnen aaien. Net zolang tot je een mens bent. Die luistert als het moet (en anders niet).

3. Wagner

‘Breedheid van visie, en toch grondigheid en diepgang – deze paradox is van toepassing op ‘de mensen van Wagner’, schrijft de instelling voor hoger onderwijs op hun website. ‘Ons generalisme is ons specialisme.’ Je vraagt je af hoe dat werkt.

 

Bij Wagner konden ze blijkbaar niet kiezen. Hoe zou dat zijn gegaan? Zei er bij de vergaderingen iemand: ‘ik vind breedheid belangrijk!’, en iemand anders ‘maar we kunnen ook heel goed specialiseren!’

‘Ons generalisme is ons specialisme’

4. Breda University of Applied Sciences

Jij dacht dat de HvA veel onnodig Engels gebruikt? Dan moet je eens naar Breda kijken. De voormalig NHTV luistert nu alleen nog naar z’n Engelse naam. Hun motto? Discover your world. Om dat motto te introduceren, hebben ze een inspirerend filmpje gemaakt.

 

Een beetje gevaarlijk klinkt die wereld wel. In hun strategie heeft de hogeschool het over een ‘prikkelende omgeving’ waar ze gaan ‘insteken op internationaal onderwijs, synergie tussen verschillende disciplines en samenwerking met het bedrijfsleven’.

5. Marnix

Als je meer wilt worden dan een mens, is wereldburger misschien wel wat voor jou. Het klinkt als de laatste hamburgerspecialiteit, maar dat is het niet.

 

Of in ieder geval, niet volgens de Marnix Academie, een Pabo in Utrecht, waar wereldburgerschap hun achtste competentie is.

 

Waar gaat dat over? Nou: ‘het gaat daarbij om het respect hebben voor en verantwoordelijkheid willen nemen voor De Ander en Het Andere, in verleden, heden en toekomst, dichtbij en ver weg. Duurzame ontwikkeling maakt daar onderdeel van uit. Uiteindelijk gaat het om: Learning to live together.’

‘Divers samengestelde teams die eigenaarschap nemen’

6. De HvA

De HvA kan er ook wat van. Ook hier ontwikkel je je tot wereldburger. Maar net zo goed is de HvA ‘de emancipatiemotor van Amsterdam’ – al noemen ze zichzelf voor de afwisseling ook wel eens innovatiemotor. En tot slot werk je aan de HvA in ‘divers samengestelde teams die eigenaarschap nemen’. Geen idee hoe het met jullie zit, maar ik neem gewoon de bus.

 

Zelfs nog een leuke/gekke/bizarre missie gespot? Of een betere slogan voor de HvA bedacht? Laat ‘m achter in de reacties.